Gdzie wszyscy myślą tak samo, nikt nie myśli zbyt wiele
Walter Lippmann

Autobus elektryczny wyjechał na ulice Konina.

Pierwszy polski autobusu elektryczny wyjechał na ulice Konina. 21 października został oficjalnie przekazany do użytkowania Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koninie.

Konin jest pierwszym miastem w Polsce, po ulicach którego jeździ PILEA – polski, innowacyjny, lekki, elektryczny autobus.

PILEA to niewielki, zeroemisyjny pojazd z napędem elektrycznym, który dzięki nowoczesnej technologii i małym gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako miejski środek transportu, szczególnie na linii nocnej.  Został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, z troską o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia.
Konstrukcja szkieletu pojazdu została wykonana w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych a użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych pozwoliło uzyskać niską masę pojazdu.
Baterie napędzające autobus zostały umieszczone pod podwoziem, co znacznie obniżyło środek ciężkości pojazdu i poprawiło jego parametry trakcyjne.
Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, a także lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii.

 Autobus ma 8,6 m długości, 2,45 m szerokości i 3,20 m wysokości. Jednorazowo może zabrać 65 pasażerów i przejechać „na jednej baterii” przynajmniej 150 km.

Mariusz Wdowczyk, prezes firmy ARP E-Vehicles:
„Ten autobus jest bardzo stabilny. I bardzo bezpieczny. Z uwagi na to, że nie przewozi na dachu żadnej baterii cała konstrukcja jest lekka, dlatego ten autobus jest dużo lżejszy od konkurencji. Skoro jest lżejszy to, głęboko w to wierzymy, będzie zużywał dużo mniej prądu niż konkurencja. To nie wszystko, bo skoro jest lżejszy to - w wyniku badań homologacyjnych - mały, kompaktowy autobus może przewieźć często więcej pasażerów aniżeli autobus relatywnie dłuższy.”

Prezydent Piotr Korytkowski zapowiada, że miasto będzie stopniowo eliminować silniki spalinowe na rzecz autobusów elektrycznych, wodorowych bądź też hybryd. Podkreślił, że zakupy są uzależnione od finansowania.

Prezydent Piotr Korytkowski:
„Przed nami bardzo duże wyzwania związane z finansami nie tylko samego miasta. Biorąc pod uwagę powiązanie kapitałowe miasta i MZK oraz innych spółek, czekają nas niestety trudne czasy. Przede wszystkim musimy więc policzyć pieniądze, aby rozwijać tabor. Nie będziemy na tym poprzestawali, ale najważniejsze jest zdobycie kapitału na sfinansowanie wymiany autobusów.”

Koszt autobusu to około 1,1 miliona zł. Został on wzięty w leasing.

 

 

Miasto Konin

Komentarze są wyłączone.